تعداد صفحه 4
دلالت احادیث فوق از جهات مختلف روشن است، در حالى که بعضى از بهانه جویان کوشش دارند با ایرادات واهى در دلالت آنها تردید کنند، و خود را از دست این احادیث راحت سازند.
به عنوان نمونه، به چند قسمت از ایرادات آنها اشاره مى کنیم.
1- در حدیث محمّد بن اشعرى (که صحّت سند آن اثبات گردید) مى گوید:
«کتب بعض اصحابنا الى ابى جعفر الّئانى(علیه السلام) اخبرنى عن الخمس اعلى جمیع ما یستفید الرّجل من قلیل و کثیر من جمیع الضّروب و على الصّناع و کیف ذلک؟ فکتب بخطّه(علیه السلام) الخمس بعد المؤونة(1); یکى از اصحاب ما به امام نهم(علیه السلام) چنین نوشت: به ما اطّلاع بدهید که آیا خمس بر تمام چیزهایى است که انسان استفاده مى کند از کم و زیاد از تمام انواع درآمدها و همچنین بر صنعتگران؟ و آیا این خمس را چگونه باید پرداخت؟ امام به خطّ خویش نوشت خمس بعد از هزینه زندگى است.»
از این عبارت بخوبى استفاده مى شود که سؤال کننده هم در عمومیّت خمس شک داشته است، و هم در کیفیّت آن، و امام با یک جمله کوتاه آنچنان که معمول نامه نگارى آن زمان بود به هردو سؤال پاسخ گفته است.
مبلغ واقعی 24,000 تومان 15% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 20,400 تومان