تعدادصفحه 12
عالم را جهان گفتند چون پيوسته در جهش حيوتی است و دم به دم جهنده است از اين معنی عارف تعبير به تجدّد امثال در ماسوی الله می کند و حکيم به حرکت جوهری در طبيعت.
و حرکت منقسم بر دو نوع است: حرکت وجوديه و حرکت ايجاديه که در منظر عارف حرکت وجوديه و ايجاديه حرکت حبّی است مأخوذ از گنجينه ((کنت کِنزاً مَخفيا[خَفياً] فأحببت أن أعرفُ فَخَلقتَ الخلق لکی أعرف)) حرکت وجوديه حرکت استکمالی است که انسان به کمال حقيقی برسد چه خلقت عبس نيست و هر نوعی در راه تکامل است و به کمال ممکن خود می رسد و انسان هم از اين امکان مستثنی نيست. پس وصول به غايت انسانی برايش ممکن است و بايد به فعليّت خود برسد و آن به فعليّت رسيده انسان کامل است پس با عنايت به اصل ((کنت کِنزاً مَخفيا[خَفياً] فأحببت أن أعرفُ فَخَلقتَ الخلق لکی أعرف)) غرض از ايجاد نظام عالم ظهور و تجلی حق متعال در خلق خود_ اعنی انسانکامل _ است چه اينکه انسان کامل شجره وجودی را ثمر است و به قول حضرت علامه حسن حسن زاده آملی ((روحی فداه)):
مبلغ قابل پرداخت 12,000 تومان
برچسب های مهم