نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن .doc :
حضرت امام علي (ع)
270 - [16] وروی انه ذکر عند عمر بن الخطاب فی ايامه حلی الکعبه و کثرته ، فقال قوم : [1] لو اخذته فجهزت به جيوش المسلمين کان اعظم للاجر، و ما تصنع الکعبه بالحلی ? [2] فهم عمر بذلک ، و سال عنه امير المؤمنين (ع) ، فقال (ع) : [3] ان هذا القرآن انزل علی النبی [ص ] ، و الاموال اربعه : [4] اموال المسلمين فقسمها بين الورثه فی الفرائض ، [5] و الفی ء فقسمه علی مستحقيه و الخمس فوضعه الله حيث وضعه ، [6] و الصدقات فجعلها الله حيث جعلها و کان حلی الکعبه فيها يومئذ ، [7] فترکه الله علی حاله ، و لم يتکره نسيانا ، و لم يخف عليه مکانا ، [8] فاقره حيث اقره الله و رسوله فقال له عمر : لولاک لا فتضحنا و ترک الحلی بحاله
[16] مي گويند : در ايام خلافت عمربن خطاب در نزد او از زيورهاي کعبه و کثرت آن سخن به ميان آمد . گروهی گفتند : [1] اگر آن را مي گرفتی و لشکرهای مسلمين را مجهز مي ساختی اجرش بزرگتر بود کعبه زيور و زينت برای چه مي خواهد ؟ [2] عمر نيز تصميم گرفت که چنين کند و در اين باره از اميرمؤمنان سؤال نمود . آن حضرت در پاسخ فرمود : اين قرآن بر پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم نازل شد در حالیکه [3] چهار نوع مال وجود داشت اموال مسلمانان که آنها را طبق دستور قرآن بين ورثه تقسيم فرمود [5] فيي ء که آن را بر مستحقان آن بخش نمود خمس که آنرا در مورد خود قرار داد [6] و صدقات که آنها را نيز در مواردش صرف کرد . و در آن هنگام زيورهای کعبه بر آن بود [7] و خداوند آنرا بر همان حال گذاشت نه اينکه از روی فراموشی آن را گذاشته باشد و وجودش بر او مخفی باشد . [8] بنابراين تو هم آن را بر همان حال که خدا و پيامبرش آنرا قرار داده اند باقی گذار . عمر گفت : اگر تو نبودی رسوا مي شديم و زيورهای کعبه را به حال خود واگذاشت .
نهج البلاغه
حضرت امام سجاد (ع)
سبحانك ! لا تحس و لا تجس و لا تمس و لا تكاد و لا تماط و لا تنازع و لا تجاري و لا تماري و لا تخادع و لا تماكر .
منزه و پاكي ! با هيچيك از حواس ( : سامعه ، باصره ، شامه ، ذائقه و لامسه كه آنها را حواس ظاهره گويند ، و خيال ، وهم ، حس مشترك ، حافظه و متصرفه كه آنها را حواس باطنه نامند ) درك نمي گردي ، و با دست ماليدن و اتصال جسم شناخته نمي شوي ( زيرا درك شدن به وسيله دست و تماس جسم از لوازم جسميت است و خداوند سبحان منزه از آن است ) و كسي نمي تواند با تو مكر نمايد ( زيرا چيزي بر خداي تعالي پنهان نيست تا فريب خورد ) و تو را دور سازد ( تا چيزي را از تو پنهان نموده بر آن آگاه نشوي ، زيرا خداوند متعال با هر كس هست و به هر چيز احاطه دارد ، چنان كه قرآن كريم " سوره 58 ، آيه 7 " فرموده : ما يكون من نجوي ثلثة الا هو رابعهم ولا خمسة الا هو سادسهم والا ادني من ذلك والا اكثر الا هو معهم اينما كانوا يعني سه كس را رازي نباشد جز آن كه خدا چهارم آنهاست و نه پنج كس را جز آن كه خدا ششم آنهاست و نه كمتر از آن و نه بيشتر جز آن كه هر كجا باشند خدا با آنهاست ) و با تو نزاع و دشمني كند ، و بر تو غلبه نموده چيره گردد ، و با تو جدال و زد و خورد نمايد ، و با تو خدعه كرده فريب دهد !
حضرت رسول اکرم (ص)
ان في المال حقا سوي الزكاة .
در مال به جز زكات حقي هست .
سنن ترمذي ، كتاب الزكاة ، ح 596
حضرت رسول اکرم (ص)
حصنوا اموالكم بالزكاة وداووا مرضاكم بالصدقة وأعدوا للبلاء الدعاء .
اموال خود را به وسيله زكات محفوظ داريد ، و مريضان خود را با صدقه علاج كنيد ، و براي جلوگيري از بلا به دعا متوسل شويد .
كنز العمال ، ج 6 ، ص 293 ، ح 15759
حضرت رسول اکرم (ص)
لكل شيء زكاة وزكاة الدار بيت الضيافة .
هر چيزي را زكاتي هست ، و زكات خانه اطاق مهمان خانه است .
كنز العمال ، ج 15 ، ص 390 ، ح 41504
مبلغ واقعی 25,000 تومان 15% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 21,250 تومان
برچسب های مهم